Mijn blik op Nederland

Cursisten uit het 2e jaar werken de eerste 5 lessen aan het thema ' Mijn blik op Nederland. Fotografen waar ze zich door kunnen laten inspireren zijn: 

Theo Baart, Dorothee Meyer, Bas Princen, Andrea StulHens, Jannes Linders, Cary Markerink, Ari Versluis, Gerco de Ruijter, Gert Jan Kocken, Andrea StulHens, Niels Helmink, Joyce van Belkom, Korrie Besems, Taco Anema, Erik Kessels,Otto Snoek, Daniel koning, Jos Lammers, Mischa Keijser, Ed van der Elsken, Hans van der Meer en Cas Oorthuys.

Ook bekeken 2e jaars cursisten de documentaire 010 foto Rotterdam van Nova van Dijk. Fotografen Ari Versluis en Ellie Uyttenbroek, Gerco de Ruijter, Hans Wilschut, Janine Schrijver en Rince de Jong zoeken in hun stad Rotterdam naar dat ene beeld dat hun unieke visie weergeeft. Ze kijken, kiezen, bewerken en overwinnen onderweg allerlei praktische en inhoudelijke obstakels. 

Bekijk 010 foto Rotterdam via de onderstaande link: http://tvblik.nl/het-uur-van-de-wolf/010-foto-rotterdam

Hieronder zie je een aantal werken die tijdens de eerste les zijn gepresenteerd.






Gemaakt door Wiel Bongaerst (2e jaars). Klik op de foto's om het werk beter te bekijken.



Gemaakt door Nicole de Kind (2e jaars) Klik op de collage om het werk beter te bekijken.














Gemaakt door José Koreman (2e jaars). Klik op de foto's om het werk beter te bekijken.






Toon Braat (2e jaars) maakte een serie foto's in Rotterdam in het Justus van Effen kwartier. Lees de beschrijving en de fascinatie van Toon Braat in zijn onderstaande tekst: 

Mijn blik op Nederland


Voor dit onderwerp heb ik mij laten inspireren door een artikel in de Volkskrant  over de renovatie van het Justus van Effen Kwartier in Rotterdam Spangen. (dichtbij het “Kasteel” van Spangen). De renovatie werd onlangs in september 2012 afgerond. Mijn haat-/liefde verhouding met de stad –ik heb er 15 jaar gewerkt en kom er nog met enige regelmaat- trok mij naar Rotterdam.

Het complex stamt oorspronkelijk uit 1922. Het was voor die periode zijn tijd ver vooruit. Ook toen durfde Rotterdam al gedurfd te bouwen. Omdat er maar een beperkte ruimte beschikbaar was, koos de architect (Michiel Brinkman) voor het creëren van een tweede bouwlaag. Die laag moest bereikbaar blijven door een soort  “bovenstraatjes”. Daarmee was de eerste galerijflat geboren.

De straatjes waren zo breed dat de melkboer en de bakker er met hun kar konden rijden. De kinderen konden er buiten spelen. Door het naar binnen gerichte karakter van het Kwartier ontstond een dorpse saamhorige sfeer. Uniek waren verder de stortkoker voor het keukenafval, centrale verwarming en een centraal badhuis.  Er waren binnenpleinen voor gezamenlijke activiteiten en  een moestuin.

In de jaren tachtig van de vorige eeuw is het Justus Kwartier voor het eerst gerestaureerd. Daarbij zijn kunststof kozijnen geplaatst en zijn de buitenmuren  wit geverfd. Door de vervuiling van de stad werd dit snel groezelig.

Onlangs is het woonblok weer zo veel mogelijk in zijn oorspronkelijke staat teruggebracht. Dit heeft 30 miljoen euro gekost. Het Justus van Effen Kwartier is een rijksmonument.  Het is inmiddels weer geschikt voor bewoning. Er zijn huur- en koopwoningen variërend in grootte en prijs.

Het karakter van de architectuur van de jaren 20 van de vorige eeuw is heel bijzonder. Heel opvallend  is het besloten / gesloten karakter van het complex. Het is niet altijd vrij toegankelijk. ‘sAvonds en in het weekend kunnen alleen sleutelhouders naar binnen. Zo probeert men de boel netjes en veilig te houden.

Fotografisch zijn de details, de doorkijkjes, de herhaling, de symmetrie,  de perspectieflijnen, de structuur van de bakstenen en de betonnen elementen en het contrast met de moderne omgeving interessant.  Ook de rust in de kleuren voegt iets toe. 


(t©brafoto)















Gemaakt door Monique Wetzels (2e jaars). Klik op de foto's om het werk beter te bekijken.