van 22 oktober t/m 11 december 2016


Met de grote najaarstentoonstelling PS Camera toont Museum Hilversum camera’s en werk van bekende Nederlandse fotografen en foto’s die fotografen van vandaag met deze historische camera’s maakten. Daarnaast geeft Koos Breukel zijn collega-fotografen een gezicht met zijn portretten. De tentoonstelling PS Camera wordt op 22 oktober geopend door Ruud Visschedijk, directeur van het Nederlands Fotomuseum en fotograaf Sacha de Boer.
Foto’s: Zea © Anneke Hilhorst, 2010 – gemaakt met de Speedgraphic camera van Ed van der Elsken (1925-1990)
Speedgrapic camera Ed van der Elsken © Koos Breukel, 2010
Nooit eerder is op deze manier een terugblik gegeven op mijlpalen in de geschiedenis van de Nederlandse fotografie. Met de camera als verbindend element toont het werk van grote voorbeelden en brengen hedendaagse fotografen hen daarmee een ode. Initiatiefnemers van PS Camera, zelf ook fotografen, Koos Breukel en Rose Ieneke van Kalsbeek gingen het experiment aan. Ze zochten naar de camera’s van onder andere George Hendrik Breitner, Jan Wolkers, Ed van der Elsken, Sem Presser en Eva Besnyö en gaven deze aan generatiegenoten als Teun Hocks, Eric Wolkers, Kadir van Lohuizen en Martijn van de Griedt. De zoektocht leverde onder meer de Leica van Koen Wessing, de Rolleiflex van Cas Oorthuys, de Pentax Asahi van Sanne Sannes en een Agfa Super Isolette van Sem Presser op. Maar ook de Speedgraphic van Ed van der Elsken. Zijn echtgenote Anneke Hilhorst maakte met zijn camera een portret van Eds kleindochter. Ed fotografeerde haar vader ook regelmatig en had haar zelf waarschijnlijk ook wel willen fotograferen.
Mix aan historie en hedendaagse
De tentoonstelling is een interessante mix aan historische en hedendaagse fotografie en poogt een bewustzijn te creëren over de rol van de fotografie in de huidige tijd,’ aldus museumdirecteur Stef van Breugel. De bezoeker kijkt mee met de jonge garde door de camera’s van toen en kan ontdekken hoe de techniek en de blik van de fotograaf/kunstenaar -al dan niet – is veranderd. ‘Hierdoor ontstaan nieuwe lagen in de fotografie’, aldus Breukel, die de nieuwe beelden ook ziet als een hommage aan de helden van het analoge tijdperk. Soms is de fotograaf wiens camera ze in handen hebben zelfs de inspiratiebron waardoor ze zelf óóit zijn gaan fotograferen.
SamenwerkingDe tentoonstelling toont een selectie van dertig resultaten uit het project PS Camera. PS Camera (part one) is tot stand gekomen dankzij de medewerking van alle deelnemende fotografen, Edie Peters, Han Schoonhoven, Marcel Molle, bruikleengevers, erfgenamen en Prins Bernhard Cultuurfonds – JoostTholensFonds. De tentoonstelling is na de opening tot en met 11 december te zien.
Camera’s van: Maria Austria, Eva Besnyö, Carel Blazer, G.H. Breitner, Paul Citroen, Martien Coppens, Diederik van der Donk, Ed van der Elsken, Nico Jesse, Johan van der Keuken, Koningin der Nederlanden, Paul Kraaijvanger sr, Esther Kroon, Dolf Krüger, Lucebert, Peter Martens, Emiel van Moerkerken, Kees Molkenboer, Jacob Olie, Cas Oorthuys, Sem Presser, Frits Rotgans, Jean Ruiter, Sanne Sannes, Joop van Tellingen, Frido Troost, Marcel van der Vlugt sr, Koen Wessing, Willem Witsen en Jan Wolkers. 
Deelnemende fotografen: Maarten Tromp, Annaleen Louwes, Henze Boekhout, Teun Hocks, Rose Ieneke van Kalsbeek, Joost van den Broek, Mark van den Brink, Anneke Hilhorst, Mike Roelofs, Cleo Campert, Diana Blok, Sebastiaan Bremer, Jantien de Bruin, Bart Koetsier, Marco van Duyvendijk, Marijn de Jong, Carla van de Puttelaar, Boudewijn Bollman, Morad Bouchakour, Frank Oorthuys, Martijn van de Griendt, Hans Bol, Barnet Kansil, Dirk Kome, Erik Kessels, Anika Schwarzlose, Brian McKenna, Marcel van der Vlugt, Kadir van Lohuizen, Alex ten Napel en Eric Wolkers.