Ik vroeg mezelf af: waarom moet een zonsondergang eigenlijk altijd in kleur zijn? Geïnspireerd op de beelden van de Engelse landschapsfotograaf Gary Gough, heb ik dit beeld opgebouwd vanuit twee foto's. De lucht heb ik met een sluitertijd van dertig seconden belicht en het water met ongeveer vier.' - Patrick van Vlaenderen

Patrick van Vlaenderen maakt opmerkelijke natuurfoto's in zwart-wit. Zijn beelden fascineren in een spel van licht en schaduw. We gaan met hem in gesprek om te kijken hoe zijn foto's tot stand komen. 
Patrick begon met fotograferen toen hij een jaar of vijftien was. 'Mijn buurjongen begon met zijn Practica camera en zo kom je dan met elkaar in contact.' Hij werd meteen bevangen door het feit dat je iets kunt vastleggen dat daarna nooit meer terugkomt. 'Het is zo fascinerend,' zegt hij. 'Je kunt bijvoorbeeld iets vastleggen omdat je het mooi vindt, maar ook vanuit een emotioneel perspectief, als herinnering. Zo maakte ik een foto van iemand die een paar dagen later zou overlijden.' Ook kun je je eigen ontwikkeling goed bijhouden door vast te leggen. 'Als je door de jaren heen naar je eigen fotografie kijkt, zie je een enorme verandering in stijl en kwaliteit.'

Geen fotograaf, maar een fotomaker

Patrick schuwt niet voor nabewerking en noemt zichzelf nadrukkelijk niet een fotograaf, maar een fotomaker. 'Als ik het beeld dat ik voor me zie niet uit de camera krijg, bijvoorbeeld omdat de omstandigheden niet zo zijn of omdat ik de techniek niet beheers, zorg ik ervoor dat het effect in de nabewerking wordt behaald.'

Zwart-wit

Wie naar het werk van Patrick kijkt, ziet vooral donkere zwart-wit beelden met een grove korrel. 'Ik voeg juist korrel toe in plaats het weg te halen. Negentig procent van mijn foto's zijn in zwart-wit. Vroeger drukte ik altijd zwart-wit af in de DoKa. Kleur afdrukken is wat complexer en daar waagde ik mezelf niet aan. Maar hoewel ik nu inmiddels al lang digitaal fotografeer, zet ik nog steeds veel om in zwart-wit. Daar krijg ik ook goede reacties op. Soms vragen mensen nog wel eens of ik een foto ook in kleur heb, maar als ik die dan laat zien reageren ze vrijwel altijd dat zwart-wit de beste keuze was. Ik heb dan ook geleerd dat als je in zwart-wit fotografeert, je eigenlijk wordt geënthousiasmeerd om naar de compositie te kijken en je niet te laten afleiden door kleur.

Goed kijken is de essentie van de fotografie

'Ik vind het bijzonder aantrekkelijk om het landschap om ons heen te kunnen laten zien zoals je het eigenlijk niet kán zien. Je kunt natuurlijk wel dertig seconden naar stromend water kijken, maar dan krijg je niet hetzelfde effect', lacht Patrick. 'Ik probeer een beeld voor me te zien.'
Hoewel Patrick inmiddels digitaal fotografeert, kijkt hij wel nog op een analoge manier naar beeld. 'Digitaal fotograferen biedt natuurlijk voordelen, want als je onder moeilijke omstandigheden een foto maakt, dan kun je meteen even je histogram checken of alles er wel in zit. Dat had je vroeger natuurlijk niet. Maar als ik een serie ga maken weet ik gewoon dat een setting goed is en zet ik het LCD-schermpje uit. Het is voor veel mensen één beweging geworden om een foto te maken en gelijk te kijken, weer een foto te maken en weer gelijk te kijken… Dat probeer ik te vermijden. Goed kijken is de essentie van fotografie, waarom zou je zestig opnames maken van een object dat stil staat?'


Als je langs het water loopt, is het rommelige en vuile water niet meteen een interessant plaatje, maar dan denk ik bij mezelf; ja wacht even, ik ga dit twee minuten belichten!' - Patrick van Vlaenderen




'In de cameratas van Patrick van Vlaenderen
Patrick werkt met de Canon EOS 5D Mark II en Canon EOS 6D. Daarop schroeft hij de Canon EF70-200L met 1.4II extender, Canon EF24- 105mm f/4L, Canon EF50mm f/1.8, Canon FD50mm f/1.8 analoog, Samyang 14mm f/2.4 XP en SIGMA 150-500mm f/5-6.3. Hij gebruikt een Hoya polarisatiefilter en diverse Zomei filters waaronder de 100*100 ND1000 Big Stopper, 100*150 ND8 Soft Grade en ND16 Soft Grad. Ook gaan er mee: een Manfrotto 190X3 statief, Zomei travel tripod en twee Yongnuo YF560III's