Theorie uit de oude doos: Licht



  • Licht is essentieel voor een foto en het laat zich op verschillende manieren vertalen. Licht is voor iedere fotograaf het primaire beeldelement.

  • ‘Fotograferen’ betekent letterlijk ‘ schrijven met licht’ (‘foto’ betekent licht, ‘grafein’ betekent schrijven, graveren).


    Kun je de aanwezigheid van licht alleen erkennen als de lichtbron zelf zichtbaar is op de foto? Zo’n direct aanwezige lichtbron kan een lamp zijn, vuur of de zon. Meestal is de lichtbron zelf niet in beeld. Je weet dat er een indirect aanwezige lichtbron is omdat er schaduwen zichtbaar zijn op de gefotografeerde objecten zelf en omdat de objecten een schaduw werpen op hun omgeving. Waar de lichtbron zich bevindt kun je op die manier vaak inschatten.


    De lichtrichting maar vooral de lichtsoort is van invloed op de stemming van een foto.
    Hoge contrasten leveren vaak een dramatisch beeld op, nadrukkelijke slagschaduwen werken als spanningselement.

    verlichtingsaccenten zijn belangrijke compositorische elementen. Een dromerige, melancholische sfeer ontstaat dan, wanneer gebruik gemaakt wordt van diffuus doorvallend, gebundeld licht. (bijvoorbeeld door een raam). Dit effect wordt door gebruik van (selectieve) onscherpte nog versterkt.


    Soorten licht die we behandelen tijdens de verschillende cursussen:

      Zijlicht van één kant  Zijlicht van twee kanten , tangverlichting 
    • Tegenlicht  Frontaal licht  Strijklicht  Onderlicht

      Zacht licht  Hard licht  Gefilterd licht 
      Flitslicht  Continulicht


    Lichtrichting

    De lichtrichting wordt bepaald door de stand van de lichtbron. Naar mate deze lager is, worden de slagschaduwen langer. Dit lichtsoort wordt bepaald door een al dan niet gediffuseerde lichtbron. De zon wordt door wolken gediffuseerd, studiolampen door softboxen.

    Ongefilterd licht is hard : de afscheiding tussen de lichte en donkere par*j is abrupt, het contrast is hoog.

    Gediffusseerd licht is zacht: de lichte en donkere partij gaan geleidelijk in elkaar over, de oppervlakte textuur is dan minder uitgesproken.

    Fotografen die bekend staan om het licht gebruik:



    •   Mischa Keijser
    •   Niels Donckers
    •   Vergouwe &Zuijderdijk
    •   Bas Princen
    •   Wout Berger
    •   Joost van den Broek
    •   Geert Goiris
    •   Suzanne Jongmans
    •   Jan Koster
    •   Saul Leiter
    •   Katrin Koeninning
    •   Hellen van Meene
    •   Jan Kempenaers
    •   Christof Gielen
    •   Jan Versnel
    •   Stefan vanFleteren
    •   Hans van der Meer
    •   Koos Breukel